A kormánymű működésének jelzései, melyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni


A kormánymű működésének jelzései, melyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni

A kormánymű a gépjárművek egyik legfontosabb alkatrésze, amelyről gyakran hajlamosak vagyunk megfeledkezni mindaddig, amíg valami probléma nem adódik vele. Ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan tudjunk közlekedni, elengedhetetlen a megfelelő működése. Ebben a blogbejegyzésben megismerkedünk a kormánymű különféle típusaival, azok működésével és a leggyakoribb hibákkal. Beszélünk majd az elektromos és az elektrohidraulikus szervokormányokról is.

A kormánymű szerepe és működése

A kormánymű alapvető feladata, hogy irányítsa az autó kerekeit a vezető által meghatározott irányba. Ez az összetett mechanizmus átalakítja a kormánykerék forgó mozgását lineáris mozgássá, amely végül elmozdítja az első kerekeket. Az egyik legelterjedtebb típus a fogasléces kormánymű, amely egyszerűsége és megbízhatósága miatt népszerű választás.

Egy fogasléces kormánymű esetében a kormánykerék forgása egy tengelyen keresztül egy fogaskereket mozgat meg, amely viszont egy fogaslécet tol el. Ennek következtében az autó kerekei elfordulnak. Ez a mechanizmus rendkívül precíz irányítást biztosít, miközben minimalizálja az energiafogyasztást is. Azonban nem minden jármű használ fogasléces rendszert, más típusok is jelen vannak, például a golyós csavaros rendszer. Ezek eltérő mechanikával dolgoznak, de ugyanazon alapelven, vagyis átalakítják a forgó mozgást lineáris mozgássá.

A szervokormány és annak a típusai

A modern gépjárművek többsége már szervokormánnyal van ellátva, ami jelentősen megkönnyíti a vezetést. A szervókormány lényege, hogy segít csökkenteni azt az erőt, amelyet nekünk kell kifejtenünk a kormánykerék elfordításához. Két fő típusa létezik, az elektromos és az elektrohidraulikus szervokormány.

Az elektromos szervokormány egy elektromotor segítségével könnyíti meg a kormányzást. Ez a rendszer energiatakarékosabb és környezetbarátabb alternatíva mivel csak akkor használ energiát, amikor ténylegesen szükséges. Emellett kevesebb karbantartást igényel, hiszen nem tartalmaz folyadékkal kapcsolatos alkatrészeket.

Az elektrohidraulikus szervokormány ötvözi a hidraulikus rendszer hatékonyságát az elektromotor előnyeivel. Itt egy elektromotor hajtja meg a hidraulikus szivattyút, ami továbbítja az olajat a rendszerben. Ezáltal finomabb irányítást biztosít a nagyobb sebességnél is. Mindkét rendszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai, azonban bármelyiket is választjuk (vagy találjuk az autóinkban), fontos tisztában lennünk azoknak a működésével és a karbantartási igényeivel.

Hogyan ismerjük fel a kormánymű hiba jeleit?

Mint minden más autóalkatrész esetében, itt is előfordulhatnak problémák vagy meghibásodások. Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy hogyan ismerhetjük fel időben ezeket. A kormánymű hiba jelei sokfélék lehetnek, némelyikük már a korai stádiumban figyelmeztet minket arra, hogy valami nincs rendben.

Az egyik első jel lehet a nehezebb vagy az akadozó kormányzás. Ha úgy érezzük, hogy több erőt kell kifejtenünk ahhoz, hogy elfordítsuk a kormánykereket (különösen alacsony sebességnél), érdemes ellenőriztetni az autót egy szakemberrel. Ugyanez igaz akkor is, ha zajokat hallunk manőverezés közben, például nyikorgást vagy kopogást.

Egy másik árulkodó jel lehet az olajszivárgás, fedezhetjük fel Kormánymű Szerviz weblapján. Az elektrohidraulikus rendszerek esetében különösen fontos figyelni arra, ha olajfoltokat találunk ott parkolás után ahol az autónkat hagytuk, ilyenkor gyanakodhatunk arra, hogy baj van. Végül pedig figyeljünk oda arra is, hogy ne térjen ki az autónk vezetés közben balra vagy jobbra, ez utalhat arra ugyanis, hogy valami nincs rendben, például beállítási probléma lépett fel amit orvosolni kell minél előbb.